Március 15-e előzményeiről, ennek a napnak az eseményeiről,
az utóhatásáról azt hihetnénk, talán már mindent elmondtak, megírtak… De nem!
Az utókor számára március 15-ének az üzenetei a legfontosabbak, iránymutatóak.
„(...) S lám, szorosan alkotmányos formákban mozogva,…magyar őszintén szorítja a
magyarnak kezét, rövid idő alatt milly óriási léptekkel haladtunk legtökéletesb
kifejlésünk felé!(...)” írta Széchenyi István: a Mi lesz
belőlünk magyarokból? – című vezércikkében a Pesti Hírlap, 1848. április 8-i
számában.
Megesik nemzetekkel, hogy váratlanul
ketten vagy hárman a sokmillióból ugyanazt akarják. Ha reményük lehet a többiek
létezése felől, előbb-utóbb keresni kezdik egymást. És sorsszerű, hogy
megtalálják. Már nem ketten vannak, nem is hárman. Ők azok, akik az egész, a
sokmilliós nemzet élni akarását, jövőbe vetett hitét hordozzák, a nemzet
létének értelmét világítják meg. Ők az örök márciusi ifjak. Nem bízta meg ezzel
senki őket, nem is tartoznak a hatalmasok közé. Nem születtek fényes
szalonokba. Ez a közösség születése, a nemzet magára találása, ez a forradalom
szárnybontása, ez a szabadságharc kezdete. Úgy, ahogy ezt a történelem követeli.
A történelem, amelynek szavát az ifjú jogászok és költők meghallották ott a
Pilvaxban. Ők azok, akik árnyékból a fény felé fordítják a magyar nemzet jobbik
énjét, ébren tartják az öntudatot, azt a lángot, azt a lelket, azt a
lelkiismeretet, amely újra és újra megváltoztatja a magyarok, és néha Európa
történetének menetét.
„Bármi szerencsétlen helyzetű legyen is az
ország, bármily láncok által legyen is lebilincselve a nemzet, előbb utóbb
mégis szabadabb létre hív, ha lakosaiban a polgári erény tiszta vére buzog. S
viszont akármilyen boldog fekvésű legyen is egy ország, bármily szabadsággal
bírjanak is lakosai, lassan-lassan mégis rabigába görbed, ha romlott a tiszta
erkölcs s polgári erény nem fénylik többé! Az emberi ész és erő csak
társaságban fejlik ki: s valamely embertársaság szerencsésb, szebb, dicsőbb
hazává alkotta magát: polgárai minden szépben és jóban aszerént haladhatnának.”
Az előző sorok írója Kölcsey Ferenc volt.
Közel száz évvel később írta Márai
Sándor: "A polgár és a polgári
rend az emberi együttélés egyik
legértékesebb, leghasznosabb, magasrendű terméke, mindaddig, amíg alkotó és hősies. A
papucsos polgár, aki rádiót hallgat, szidja
az adókat és a prolikat, nem eszménye senkinek…".
A márciusi
ifjak nem papucsos polgárok voltak.
Nem egy tavaszi nap hirtelen buzgósága
szülte a forradalmat, hanem előtte közel 20 év
érlelte meg a magyar emberek szívében a felismerést:
ha mi nem állunk ki magunkért, ugyan,
ki áll ki helyettünk?
Kölcsey Ferenc már nem érhette meg azt a nagy pillanatot,
amikor a függetlenség kikiáltásában és a szabadság védelmében egy egész nemzet
forrott eggyé, de a reformkor tevékeny alakítójaként ő is megérezte és
megértette azt a lehetőséget, hogy a súlyosan mélyülő gazdasági és társadalmi
krízisből csakis a régi rossz minták elhagyása, a minden társadalmi réteget
érintő önzetlen és teljes körű összefogás jelentheti a kiutat. Az ország
polgárai akkor át tudtak lépni a múlt árnyékain és saját korlátaikon, hogy egy
egységes, demokratikus, új nemzetet építsenek.
Wass Albert írta: „A hazaszeretet ott kezdődik, amikor
egymást szeretik azok, akik egy hazában élnek. De ezt olyan nehezen értik meg
az emberek.”
Nos, a reformkorban elődeink megértették és 1848. március
15-én sikerült megfogalmazniuk közösségi érdekeiket. És mindezt egyre erősödő
közmegegyezéssel jogszabályokban rögzítették, gyakorlatba ültették és a
szabadság kivívásának pillanatában valóban felelős, elszámoltatható kormányt
választottak az eredmények megszilárdítására, mert ez volt az egyetlen út az
elmaradottsággal, megkésettséggel való szembenézésre.
A forradalmi szavak, kiáltványok, röplapok cselekedetté
váltak. A forradalmi napokat rendíthetetlen munka, erős kormányzás és
bátor törvénykezés követte.
Azóta tudjuk, a valódi forradalom nem egy délutánból áll,
hanem a haza fáradhatatlan szolgálatából.
Azóta tudjuk, a szabadság és a függetlenség
önmagukban csak jelszavak, az igazi változásért
értük felelős kormányzást és alkotmányos rendszerváltást
kell építeni.
Mi, magyarok, a Nemzeti Múzeum
lépcsőin tettünk esküt egymásnak, hogy: rabok tovább nem leszünk! A március
15-ei eskü olyan fogadalom, amellyel 1848 óta minden magyar tartozik minden
magyarnak. Itt vagyunk hát az idei rügyfakadáskor is, hogy megmutassuk, 170 év
után is hűek vagyunk az eskühöz, ma is ehhez tartjuk magunkat. Esküt tenni
közösen és egymásnak azt jelenti, hogy bárhogy fordul is a világ, bármiképp is
kanyarodik az élet, ki fogunk állni egymásért. A nemzet közös esküje azt
jelenti, hogy minden magyar ki fog állni minden magyarért, és minden magyar közösen,
együtt ki fog állni az országért. És a negyvennyolcas magyarok bátran, halált
megvető bátorsággal meg is tették, amit vállaltak.
Ez a kiállás tette lehetővé, hogy a
negyvennyolcas magyarok elérjék céljukat, alapjaiban megújították az országot,
amely soha többé nem süllyedt vissza a feudális viszonyok közé. Kiselejtezték a régi világ dohos törvényeit,
kiváltságait, visszahúzó dogmáit, és új rendszert alkottak, amely később,
évekkel, évtizedekkel a harcok után is szilárdan állt a lábán. Kiálltak az országért, és egyetlen határozott
mozdulattal eltörölték a cenzúrát, életre hívták a sajtószabadságot, elfogadták
a 12 pontot. A kiállás erőt adott, szembe szálltak az egész Habsburg
Birodalommal, a tabukat ledöntötték, a mozdíthatatlannak hitt rendszert
lebontották.
A 48-as ifjaknak március idusán
sikerült felébreszteni a közösségi szellemet, közösséggé varázsolni az egymás
mellett élő társadalmi csoportokat, civil-összefogást létrehozni. Az a
titokzatos energia, mely néhány elszánt ifjú nemzete iránti odaadásából
keletkezett, takarékra csavarható, elhallgatható és megtagadható akár
évtizedekig is, de a legváratlanabb és legreménytelenebb pillanatokban elkezd
világítani, elkezd beszélni, hívó szóvá válik.
Széchenyi István szavait idézem:
„Sokan azt gondolják, hogy Magyarország volt, de én azt szeretném hinni, hogy
lesz.”
Mert a jövő mindig arra van, amerre még nem jártunk, de menni
szeretnénk. Ez az út sosincs készen, meg kell építeni. A jövőbe az tud eljutni,
aki veszi a bátorságot, hogy elinduljon egy olyan úton, melyen korábban senki
sem járt.
Az üzenőfalon, amit őseink írtak 1848 március idusán,
számunkra ma az olvasható, hogy merjük vállalni, hogy magyarok vagyunk, merjünk
vállalni felelősséget egymásért és hazánkért, merjünk a jövő emberei lenni. A
gyermekeinkért, az ő jövőjükért.
Nekünk Petőfi Sándorék álma szerint szabad, egyenlő, testvéri
életet kell teremtenünk, hiszen ez jövőnk záloga. Ma ünnep van, szép,
piros-fehér-zöld ünnep, örüljünk neki, tanuljunk a múltból, és legyünk büszkék
arra, hogy magyarok vagyunk, és arra is, hogy martfűiek vagyunk. Higgyünk a
szemünknek, olvassuk le a történelem üzenőfaláról, amit szóval, tettel, vérrel
a 48-as magyarok nekünk írtak oda: „Merjünk a jövő emberei lenni!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése