-
egy rendezés, és ami mögötte van -
Legyünk
tárgyszerűek, Alföldi Róbertet attól a pillanattól kezdve, hogy a Nemzeti
Színház igazgatója lett, folyamatosan érték támadások.
Dicsérték és szidták. Megosztó ember
volt, lett. Megosztó ember lett a mássága, a személyisége, a munkái miatt.
Aztán keveredtek a szempontok, ma már ott tartunk, ha bármilyen művészeti
tevékenységet végez, sokak szemében már Alföldi személye a baj, a probléma.
Ugyanezeknek az embereknek a
körében, a többségnél legalábbis, már az kiverte a biztosítékot, hogy Szörényi
és Bródy őt kérte fel az István, a király rendezésére a rockopera harmincéves
évfordulója alkalmából.
Ilyen előzmények után tegyük föl a
kérdést, Alföldi megrendezhette volna-e, megrendezhetné-e úgy az István, a
királyt, hogy azt az említett körök tagjai elfogadnák? Nem.
Szóval ne csodálkozzunk a mostani
háborgásokon.
x
x x
Shakespeare
népszínházat csinált. Darabjai ezért mondanak, jelentenek minden társadalmi
rétegnek minden korban, korszakban valamit.
Egy mai rendezést össze se lehet
hasonlítani a korábbival. De azt számon kérni a mostanin, hogy a korábbihoz
képest miért más, teljesen fölösleges és értelmetlen.
Gábor Miklós is másképp, más
szerepfelfogásban játszotta el Hamlet szerepét, mint évekkel később Huszti
Péter. Holott nyilvánvaló, az egyik is Shakespeare Hamletje, meg a másik is.
Aki az István, a király mai
rendezésén számon kéri a harminc évvel ezelőttit, tévúton jár. Holott itt is
ugyanarról a darabról van szó.
Egy darab rendezői értelmezése
mindig az adott kornak szól. Az István, a király harminc évvel ezelőtti
rendezése is az adott kornak, a nyolcvanas évek eleji Magyarországnak szólt, a
mostani pedig a mának.
Hogy is éneklik a rockoperában?
Minden kornak rendszere van.
x
x x
Egy
rendezői felfogással lehet egyetérteni, meg egyet nem érteni. Ha viszont már
beszélünk a dologról, illik indokolni.
Az nem kritika, de még
vélemény-nyilvánításnak sem tekinthető, amikor nem ínak le úgy egy mondatot,
vagy nem hangzik el úgy egy mondat, hogy ne legyen benne trágár szó.
Alföldi rendezéséről sokan úgy
mondtak véleményt, hogy nem látták előzetesen a darabot. Ez pedig vicc!
Ilyen előzmények után láttam 2013.
augusztus 30-án a sportarénában a jubileumi előadást, az István, a királyt.
x
x x
Alföldi
rendezésében az István, a király két fő problémakörről szól, egyrészt a hatalom
ott van, ahol az erő, másrészt ahol nincs kiegyezés, megegyezés, ott erőszak
van.
Géza fejedelem meghal, s már
látszik, hogy nem lesz megegyezés. Koppány az ősi jogra, a hagyományokra
hivatkozik,, amelyek alapján ő Géza örököse. István távlatosabb közösségi
érdekeket tart szem előtt.
István és Koppány még együtt teszik
Géza fejedelmet a sírba. Géza ezt követően ledobja magáról a leplet, kilép a
sírból és lemegy a színről. Mintha Hamlet apjának szellemét látnánk. Holtában
is elege van ebből az egészből.
Alföldi nem idealizálja egyik tábort
sem. Megmutatja mindkét oldal árnyoldalait, kegyetlenségét. Az a történelem, az
utókor igazságtétele, hogy Istvánt igazolta az idő Koppánnyal szemben.
Istvánt a Réka, Koppány lánya iránt
érzett szerelme sem gátolja meg abban, hogy a lány apjával szembeforduljon a
hatalomért. Ennek érdekében az egyház által - a hittérítés célja miatt -
támogatott német lovagok segítségét elfogadja. István, ma így mondanánk,
idegenek segítségével, idegenek által lett a mi Istvánunk, államalapítónk.
Az már fricska a mának, hogy
Gizella, István leendő párja luxusautóval érkezik. Hódolat és ámulat a
luxusnak. A mi krónikásainknak pedig csak Trabantjuk van.
A színpadi játék tele van
szimbolikus elemekkel az előzőeken túlmenően is.
Nagyon
szuggesztívek azok a jelenetek, amikor Réka énekli, „Békét Uram…” és amikor az
a betétdal hangzik el, hogy „Unom a politikát…”, és mindkét esetben
kigyulladnak a fények a nézőtéren, majd ismét sötétségbe borul. Ennél
hatásosabban kifejezni, hogy vegyük már észre magunkat, nem lehetett volna.
Aztán ott van az árok-szimbólum. Mi
soha nem temetjük be az árkokat, nálunk az árkokban mindig áldozatok vannak.
Hatásos jelenetsor: Istvánt hívei
ünneplik, a nép, a tömeg csendben, a nézőknek háttal figyel, Réka árkon innen,
hozzánk közel, magányosan összekuporodik. Minden győzelemnek mindig lesz
vesztese, akinek lesz miért, kiért sírnia.
A záró kép: A korona magába zárja a
tömeget, a népet. Megalakultunk, állam lettünk, foglyai lettünk önmagunknak,
önmagunk céljainak, vágyainknak. Ha a tényleges történéseket nézzük, foglyai
lettünk az idegeneknek.
x
x x
A
zene változatlanul jó. Az énekek kevésbé jók, mint a harminc évvel ezelőttiek.
A rendezés viszont nagyon jó. Van és
volna min elgondolkozni a trágárságba fulladó harsányság helyett.
Azt azért ne feledjük, hogy a
harminc évvel ezelőtti bemutató idején más kor volt és más rendszer, amiben az
István, a király akkor úgy hatott, ahogyan.
Akik most értetlenkednek Alföldi
rendezése felett, káromolják, ha látták a darabot, ha nem, nem a harminc évvel
ezelőttihez jellegében hasonló kort és rendszert szeretnék látni, érezni új
szereplőkkel, új sminkkel és frizurával?
A Szörényi-Bródy szerzőpárosnak
tetszett a mostani rendezésben az István, a király.
Emlékeztetni szeretnék mindenkit,
hogy ugyanennek a szerzőpárosnak a Kőműves Kelemen balladája is Alföldi
rendezésében lesz látható hamarosan.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése