2012. október 20., szombat

Félelmünk a jövő




Kilenc hónapos voltam, amikor diagnosztizálták nálam a Heine-Medin kórt, a járványos gyermekbénulást. Innentől kezdve ehhez képest kellett gondolkoznom, igazodnom, tennem. De nemcsak nekem, hanem a családomnak, a legszűkebb környezetemnek is.
            Nekem és a hasonló sorsú társaimnak ezzel derékba tört az élete, még szinte el sem kezdődött, de már más irányt vett a jövőnk.
             A legtöbbünk, így vagy úgy, a családba integrálódott, sokunknak azonban megkezdődött az egyik kórházból a másikba járás mellett az egyik intézetből a másikba járás is
Éveken keresztül az év egy jelentős részét a Budai Területi Gyermekkórházban töltöttem. Ez a legtöbbször operációt jelentett. A legtöbbünk számára az orvosi rehabilitáció ezt jelentette.
Engem ezen túlmenően a szüleim rehabilitáltak. Rajtuk múlt, hogy tanulhattam, hogy elkezdhettem dolgozni. Ezen múlott, akarták, hogy tanuljak, dolgozzak. A szándékon kívül ebben segítettek fizikailag, anyagilag és nem utolsó sorban lelkileg.
Aztán jött a családalapítás, szinte a nulláról indultunk a feleségemmel. Megszületett a lányunk. Egyik legnagyobb, legszebb élményem volt a gyermekem születése.
Csak bízhatok benne, hogy a lányomnak sokoldalú és teljes körű gyermekkora volt. Bízok benne, hogy egyszer visszanézve ezt ő is így ítéli meg.
Annak idején lakókörnyezetünkben az ovit is akadálymentesítette a fenntartó önkormányzat, hogy önállóan tudjam vinni a kislányt az oviba, és tudjak érte menni.
Közben elváltam a feleségemtől.. Nem készültem a válásra, de egyszer csak ott volt. Azt szoktam mondani, annyira teljes életet élek, hogy még ez is belefért.
Az előzőekből is látható, hogy nem vagyunk különleges emberek, nem vagyunk csodabogarak. Vannak terveink, vágyaink, vannak szerelmeink, csalódásaink, dolgozunk, gyereket nevelünk…
És közben telnek, eltelnek az évek. A szüleink, legfőbb támaszaink megöregedtek, sokan már elveszítették őket. A párunk, a barátaink velünk öregedtek… A gyerekeink önálló életet kezdtek, ki közel, ki távol…
Egész életünket nehézségekkel, akadályokkal éltük, a jelent valahogy mindig megoldottuk. Legnagyobb félelmünk mindig a holnap. El tudjuk-e majd látni önmagunkat? Lesz-e segítségünk, ha kell? Meg tudjuk-e majd fizetni a segítséget? A társadalom, a lakókörnyezetünk odafigyel-e majd ránk? Önbecsüléssel, méltósággal bírjuk-e zárni a ránk szabott életet?
Ezek ma még nyitott kérdések, azonban valamennyiünkben ott vannak kimondva kimondatlanul.


                                                                                                       

(Évekkel ezelőtt a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei ÁNTSZ tartott egy konferenciát a járványos gyermekbénulás apropóján. Ezen felkért előadó voltam, és a fentieket – ami szerkesztett szöveg - mondtam el. Úgy gondolom, az akkor elhangzottak nem veszítettek aktualitásukból.)


Nincsenek megjegyzések: