Kedves Barátom,
aminek a legtöbben örülünk, az
valószínűleg a kellemes tavaszi időjárás. Kevés olyan kérdés, téma van ma,
amiben ennyire egyetértenénk.
Nehéz
együtt gondolkozni, amikor az embernek legtöbbször olyan érzése van, mintha nem
egy nyelvet beszélnénk, mintha nem egy országban élnénk.
Az
ukrajnai válság apropóján riporterek az utcán kérdeztek járókelőket, hogy
tudják-e hol van Ukrajna? A válaszok, illetve a nem válaszok eléggé
kiábrándítóak voltak. Teljesen mindegy volt, hogy milyen korosztályhoz
tartozott a megkérdezett.
A
valósághoz az a válasz volt a „legközelebb”, amely szerint Európában.
Ezek
az emberek mit értenek meg az ukrajnai válságból vagy általában mindabból, ami
körülöttük történik?
Ezekben
a fölvetésekben elég volna egy kis tájékozottság, információszerzés, urambocsá,
egy kis tudás. De mit kezdjünk az olyan problémákkal, hogy nyílt utcán lelőnek
egy fiatal nőt? Vagy miért jó az államnak, ha a forint gyenge, mikor
deklaráltan a devizahiteleseknek szeretnének segíteni?
Az
emberek általában ezekig a kérdésekig el sem jutnak. Sőt, sok esetben esélyük
sincs, esélyük sem lesz, hogy eljussanak eddig. A szakképzésben például a
közismereti tárgyak szinte teljesen kiszorultak. Az így végzős fiataloknak a
jövőben esélyük sem lesz a továbbtanulásra. Szerencsés esetben egy
gyorstalpalós képzést el tudnak végezni, ami után még mindig nagy kérdés lesz,
hogy mire mennek vele.
Tényleg
egy lebutításban lévő, lebutítandó társadalom vagyunk?
Mivel
a magyar gazdaság nem vagy alig-alig növekszik, az a helyzet, hogy a magyar
felsőoktatás, a szakképzés elsősorban Nyugat-Európának oktat, képez.
Faramuci
módon majdnem hogy érthető, hogy a magyar állam fiskális szempontból erre a
területre nem kíván több pénzt fordítani, sőt, inkább elvon forrásokat.
Rövidtávon ez lehet, hogy figyelembe vehető indok, de sem közép-, sem
hosszútávon nem.
Rövid- és
középtávon ez a szemlélet a fiatalok külföldön történő elhelyezkedési esélyeit
is rontja, ronthatja. Közép- és még inkább hosszútávon rontja a magyar gazdaság
fejlődési, növekedési esélyeit.
Azt pedig már
csak halkan jegyzem meg, évtizedek óta tanpélda, a fejlődés alapja az oktatás
(lásd Finnország, az ázsiai országok legtöbbje…). Mi pedig innen vonunk el
forrásokat.
Kedves
Barátom, aztán csodálkozunk, ha a megkérdezettek többsége nem tudja, hol és
merre van Ukrajna. Hát nincs min csodálkozni!
Tovább is van,
mondjam még?
Az oktatás a
társadalmon belüli mobilitásnak is az alapja. Ha a jelenlegi tendencia marad,
nem nehéz megjósolni, ahová születtél, nagy valószínűséggel ott is maradsz.
Ezt akartuk?
Így akarjuk?
Barátom,
ezekkel a kérdőjelekkel búcsúzok.
Üdvözöl
barátod:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése