Babits Mihály írja A magyar
jellem című művében: „A csodát már nem is tudjuk nélkülözni, kell az, mint a
mindennapi kenyér.” Ahogy kell nekünk legalább évente egyszer karácsony
misztériuma és csodája. Kellenek azok a pillanatok, amikor a mindennapi pofonok
völgyéből, a mindennapi kényszerekből, realitásokból fölül emelkedhetünk.
A
Biblia szerint, most a vallási vonatkozásoktól eltekintve, az emberiség
mentális és kultúrtörténetében az első nagy teher- és próbatétel, hogy a
testvérgyilkos Káin gyermekei vagyunk.
Az
emberiség mentális és kultúrtörténetének másik kezdő sarokpontja, amikor
Poncius Pilátus római helytartó kérdésére, hogy kit ne büntessen meg, Barabást
vagy Jézust, a tömeg Barabás nevét kiáltotta. Ezt követően feszítették
keresztre Jézust.
Ezzel
a két tehertétellel élünk ma is. Büntetünk és elszenvedünk, Barabást kiáltunk,
holott Jézust szeretnénk, dönthetnénk jól is, mégis rosszul döntünk rendre és
rendszeresen.
Hát
ezért, ezért is kellenek a mindennapjainkban a csodák. Azért, hogy
elviselhetőbb legyen ez az egész. Aztán amikor szembesülünk karácsony
misztériumával és csodájával, a kis Jézus születésével, egy pillanatra,
legalább egy pillanatra szembesüljünk önmagunkkal is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése