A számháború
A Kormány az új Alaptörvény elfogadásával már jelezte,
hogy a rokkantnyugdíjasokkal, illetve a rokkantnyugdíjakkal kapcsolatos jogi
szabályozást teljes körűen meg akarja változtatni. Vagyis közel egy éve lehet tudni,
hogy gyökeres változásokra kerül sor.
A Kormány
abból indul ki, hogy a változtatás egyrészt kényszer, másrészt indokolt is.
A változtatás
kényszerekor a kormányzati kommunikáció azt hangoztatja, hogy Magyarországon
hétszáznegyvenezer rokkantnyugdíjas, illetőleg nyugdíjszerű ellátásban
részesülő személy van. Ma már a hatás kedvéért kilencszáznegyvenezer emberről
szólnak.
Ezzel szemben
a tényleges helyzet az, hogy körülbelül háromszáznegyvenezer aktívkorú érintett
személy lehet (ezzel a népességhez viszonyítva az európai országok
középmezőnyébe tartozunk). A különbség abból adódik, hogy a Kormány ideje
sorolja azokat is, akik már az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötték, de
korábban rokkantsági nyugdíjat állapítottak meg a részükre.
A félelem kora
A nyár közepe óta lehet nagyjából
sejteni, hogy a Kormány milyen elképzelésekben gondolkozik. Két hete - mióta a
kapcsolódó törvénytervezet benyújtásra került a parlamentnek – ezt már biztosan
is lehet tudni.
Ennek
tudatában nyugodtan kijelenthetjük, hogy az érintettek tíz- és százezrei
félelemben voltak tartva, hogy mi is lesz velük valójában.. Ma már látszik a
törvénytervezet alapján, hogy konkrétan mitől is kell tartaniuk. Ez annak
ellenére így van, hogy ma még tervezetről beszélhetünk és nem hatályos
szabályozásról.
A tévedések kora
A Kormány a változásokból
költségvetési megtakarítást remél. A megtakarítás egyrészt abból adódik, hogy a
korábbi harmadik csoportba sorolt rokkantnyugdíjasok, valamint a rokkantsági és
szociális járadékosok száma és az ellátások mértéke csökken. Úgy számolnak,
hogy ebből a körből megközelítőleg százezren visszakerülnek a munkaerőpiacra.
Az
ellátások szintjének a csökkentése a legkönnyebb, csak döntés kérdése. Az
érintettek egy részének a visszavezetése a munkaerőpiacra, ezeknek az
embereknek a munkába állítása irreális. Itt nemhogy költségmegtakarítás volna
elérhető, hanem épp ellenkezőleg. A foglalkoztatási rehabilitációban érintettek
körének a bővítése a kezdeti időszakban mindig többletköltséget jelent az állam
számára Azt pedig tudjuk, hogy az államháztartásnak a legnagyobb problémája
jelenleg, hogy nincsenek elégséges forrásai.
A tervezett intézkedések hatása
A tervezett intézkedésekkel
viszont gyorsan el lehet érni, hogy százezres nagyságban kerülnek emberek a mai
nehéz helyzetükhöz képest is még nehezebb helyzetbe. Az is kérdéses lesz, hogy
ezek az emberek egyáltalán hogyan fognak megélni.
A
döntéshozók nem számolnak azzal, hogy a sérült embereknek a sérültségükkel
összefüggésben többletköltségeik vannak. Minél súlyosabb a sérültség, annál
magasabbak ezek a járulékos költségek.
A
döntéshozók nem veszik figyelembe, hogy a sérült embereknek nincsenek
választási lehetőségeik. Minél sérültebb valaki, annál kevésbé van választási
lehetősége. Míg az emberek általában választhatnak, hogy például vonattal,
busszal, kerékpárral vagy személygépkocsival közlekedjenek, addig a sérült
emberek számára – és minél sérültebb annál inkább – nincs választási lehetőség,
a legtöbbször egyedüli lehetséges közlekedési eszköz a személygépkocsi.
A
készülő törvény azokat is érinti, akik a jövőben lesznek sérültek, megváltozott
munkaképességűek. Belegondolt egy országgyűlési képviselő is abba, ha
bármelyikük balesetből kifolyólag kerekes székbe kerülne, könnyen kaphat a
több százezer forintos havi jövedelem után negyvenhétezer forintot?
Az
pedig egyszerűen érthetetlen a számomra, hogy a különböző szakszervezetek eddig
semmilyen formában nem reagáltak az ebben a tervezetben rejlő veszélyekre a
munkavállalókat érintően.
Tévhitekből kaptunk a fejünkre
A sérült embereket megillető
kedvezményekkel sosem a sérült emberek éltek vissza (lásd parkolási
igazolvány). Mellesleg ezen a területen semmivel nincs több visszaélés, mint az
élet más területein.
Az
pedig hamis képzet, hogy az állami költségvetésen belül a rokkantsági
nyugdíjra, illetőleg a nyugdíjszerű ellátásokra fordított összeg jelenti a
problémát.
Ahogy
az is hamis képzet, hogy a sérült emberek nem akarnak, nem szeretnének
dolgozni. Itt is az a probléma, hogy nincs munkahely. Miből gondolja bárki is,
többtízezer megváltozott munkaképességű embert lehet pluszban foglalkoztatni ma
nálunk, mikor több mint hatszázezer ember munkanélküli van.
A
rokkantsági nyugdíjasokat, rokkantsági nyugdíjakat érintő új szabályozás
törvény tervezete most van a parlament előtt. A sérült emberek ezt kapták az
adventi várakozásban, a fogyatékossággal élő emberek ezt kapták december 03-a,
a fogyatékossággal élők világnapja alkalmából.
Egy lépés a
Taigetos felé. A tervezetek szerint ez a Kormány elengedni készül a sérült,
fogyatékossággal élő emberek kezét. Zuhanunk. Vajon lesz-e valaki, aki elkap
bennünket, mielőtt földet érünk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése