- emlékezés és folytatás -
VIII.
Komjáthyn keresztül ismertem és
szerettem meg a hatvanas évek zenéjét a Beatlestől, a Rolling Stonestól a
Shadowsig, a Tornadosig.
A hatvanas
évek instrumentális zenéjét a nyolcvanas években kedveltem meg. Ez mára elsődlegesen
egy generáció zenéje lett.
A fiatalok nem
is sejtik, hogy milyen kincsesbánya van mögöttük.
x x x
Janske Láznéban a szanatóriumi
kezelésre jött olaszokat nagyon bírtam. Szinte mindegyikükre jellemző volt az a
tipikus olaszos viselkedés, nagy hang, gyors beszéd, élénk gesztikulálások, jó
énekhang. Látszottak azonban közöttük a társadalmi különbségek is, mind anyagi,
mind ideológiai értelemben.
Volt
egy srác, aki kommunista volt. A jobb módú olaszok alapból nem kedvelték a
kommunistákat, különösen, ha maguk közül való volt. Ennek a srácnak az apja
partizán volt a második világháború idején és ezt valahonnan tudták róla. Ezért
a srácot még a legpubisabb olasz is tisztelte.
Ezen
akkor is csodálkoztam kicsit, de nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget.
Ennek a történetnek ma van különös hatása számomra.
Valakit
a nézetei ellenére is lehet tisztelni, becsülni.
x x x
Egy tavaszi napon az egyetemi
felvételire készültem, amikor betoppant hozzánk Gy. Béla bácsi. Kölcsönösen
nagy volt az öröm, maradt is nálunk egy éjszakára.
Béla
bácsi elégedett volt, hogy sikeresen leérettségiztem, és készülök a
felvételire. Legjobban azonban a húgomnak örült, ekkor tudtam meg, hogy sokat
nyaggatta a szüleimet annak idején Hévízen, hogy vállaljanak még egy gyereket.
Béla
bácsival ismét jókor találkoztam az egyetem megkezdése előtt. Olyan
tanácsokkal, lelki fröccsel látott el, amiknek a mai napig hasznukat veszem.
Kellett a segítség akkor a felvételi előtt. Nem voltam én akkor biztos
semmiben, a legkevésbé magamban.
x x x
A filmeknek korán a szerelmese
lettem. Annak idején – elsősorban a hetvenes években – különböző sorozatok
voltak az MTV 1-n, rendezői és színész-sorozatok. Heteken keresztül így
láthattam Visconti, Antonioni, Pasolini, Fellini (csupa olasz), Kuroszava, Fassbinder
filmeket…
Így
láthattam a magyar rendezők közül Jancsó, Fábry, Makk Károly, Sándor Pál, Szabó
István és Bacsó filmjeit.
Aztán
ott voltak a színészek, Greta Garbo, Marlene Dietrich, Ingrid Bergman…
Ma
egy filmklub nem tud olyan sorozatot összehozni, mint ami akkoriban szombat
esténként ment a tévében. Visszatekintve ez egy misszió volt. Akkor ezt viszont
senki nem tekintette annak, csak úgy jöttek ezek a filmek.
Nem
szeretnék provokatív lenni, de a mai negyven éven alattiak közül nem tudom,
hánynak mond egyáltalán valamit a fenti nevek közül bármelyik is.
x x x
Első nagy filmélményem Keleti
Mártonnak A tizedes meg a többiek című filmje volt. Gyerek voltam még, amikor
először láttam. Az életkorból adódóan kezdetben a történet, a beszólások fogtak
meg a fantasztikusan jó színészek – Sinkovits Imre, Major Tamás, Darvas Iván,
Márkus László, Szabó Gyula, Horváth Tivadar – játékában.
Aztán
amikor már sokadjára is megnéztem, be kellett látnom, hogy sokkal több ez a
film, mint egy vígjáték. Ez a film nagyon is rólunk szól, magyarokról.
Nálunk
mindig van valaki a spájzban, akit nem vártunk. Ma lehet, hogy épp az IMF. Ma
is mindig elhagyjuk az eszünket valahol, de senki nem kiabál utánunk, hogy itt
vagyok.
Egyik
barátommal ezt a filmet éveken keresztül többször megnéztük karácsonykor vagy a
két ünnep között, ez egy szertartás volt, ami idővel bővült az Indul a
bakterházzal, a Csapd le csacsival. Szórakozni akartunk és kikapcsolódni.
x x x
Kócos kis ördögök voltunk. Voltak
közös élményeink. Mi iskolába jártunk szombaton is, és a szüleink dolgoztak.
Aztán hogy örültünk, hogy nem kellett már…!
Mi
tudjuk mit jelent az egy tévécsatorna, majd a kettő. Elvoltunk így is, nem
hiányzott a második, a többi meg pláne nem.
Sőt,
hétfőn adásszüneti nap volt. Egy mai fiatal számára felfoghatatlan egy ilyen
helyzet, amikor több tucat csatorna között válogathat és bármikor.
Nekünk
a bambiról elsőre egy csatos üveges üdítőital jut az eszünkbe, és csak utána
egy kedves mesehős.
Mi
még tudjuk, ki volt Bene, Fazekas, Détári, Nyilasi…
Mi
még tudjuk, mit jelentett a Fradi szív. Hová tűnt? Eltűnt. Hiányzik egyáltalán
azok közül is valakinek, akik emlékeznek rá.
Mi
még tudjuk, mi volt a Fradi B-közép. Hová
lett a Fradi B-közép? Hová lettek ezek a kemény fiúk, akik még néhány évvel
ezelőtt is balhét balhéra halmoztak? Hová lettek az indulataik?
És
hová lett a Fradi? Elveszett a politika, a politikusok játékszereként?
Mi
tudjuk, ki volt Végh Antal, de valójában még tőle sem tudtuk meg, hogy miért
beteg a magyar foci. Azóta is beteg, tartósan. Talán nem túlzás, már meglehet,
hogy fogyatékos is.
Mi
még tudjuk, ki volt Faragó Tamás, Gerendás… Mi még tudjuk, ki volt Wichmann
Tamás…
Mi
tudjuk, ki volt Romy Schneider, Audrey Hepburn… Mi tudjuk, ki volt Latinovits,
Gábor Miklós, Mezei Mária…
Szerettük
a Miénk itt a tér című magyar filmet, Bujtor Istvánnal, Margittai Ágival…
Nekünk még volt terünk. A mai fiataloknak már a grund se mond semmit. Nekik
lassan már A Pál utcai fiúk se mond semmit.
Kócos
kis ördögök voltunk, hogy idézzek egy Metró szám címét. És tényleg azok
voltunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése