- könyvajánló -
Időutazáson vesz részt, aki
elkezdi olvasni ezt a Magvetőnél 2009-ben megjelent karcsú kötetet. Az utazás a
kisesszéken keresztül íróktól írókig, művektől művekig tart.
Még
mielőtt bárkit csalódás érne, rögzítem itt az elején, hogy ezeknek a
kisesszéknek semmi közük a klasszikus esszékhez, a klasszikus íróportrékhoz és
műelemzésekhez. Ahogy a nyári mikulásnak se sok köze van a decemberihez.
Ezek
a kisesszék – nem is biztos, hogy jó ez a meghatározás, de az egyszerűség
kedvéért mégiscsak neveznem kell őket valahogy – érzésekről, hangulatokról
szólnak. Eldönthetetlen, hogy Cserna-Szabó az érzéseihez, hangulataihoz találta
meg ezeket az írókat, műveket, vagy fordítva.
Arra
viszont készüljön föl mindenki, hogy határozottan jól fog szórakozni. Talán még
olyanok is lesznek, akik hangosan fölnevetnek olvasás közben. Ne szégyelljék!
Ne tartsák vissza magukat!
Cserna-Szabó
nem vesz tudomást az irodalmi közhelyekről, félretolja a kiüresedett masékat.
Már-már szemtelenül, pimaszul ír szerzőkről, művekről. Akár föl is
háborodhatnánk!
Holott
csak arról van szó, hogy Cserna-Szabó „az égben lebegők csarnokából” lehozza
ezeket a szerzőket, műveket közénk, a mai Magyarországra a
maga fiatalos lendületével.
Ezért
nem érzem szentségtörésnek Isten nem segít, Kölcsey bukott imája című írását,
amelyben megpróbálja a mára értelmezni a himnuszt. Ennek az írásnak a végén
teszi föl a következő kérdéseket: „Lehet, hogy az a nemzet, amelyik nem segít
magán, azon az Isten sem segít? Lehet, hogy az a nép, amelyik folyton csak
maszatolja a bűneit, ahelyett, hogy előbb bevallaná, aztán megbánná, az nem
számíthat az isteni föloldozásra? Lehet, hogy aki folyton mástól (Isten Úrtól,
Sors Elvtárstól, Állam Bácsitól) várja a megváltást, ahelyett, hogy maga állna
neki a megváltozásnak, annak nincsen remény, nincsen remény?”
Lehet
ezekkel a kérdésekkel vitatkozni? Mondhatja-e bárki is, hogy ezek nem a ma
kérdései?
A
szerző látásmódját jól példázza a következő részlet is: „Ha a keresőprogramba beírjuk a „boccaccio” szót,
a gép első helyen egy pécsi szexbolt honlapját fogja kidobni: rücskös óvszerek,
spéci villantós fehérneműk, művaginák, zselés vibrátorok és egyéb erotikus
segédeszközök.
És
még mielőtt bárki felháborodna ezen a ledér világon, jelentsük ki, nagyon is
rendben van ez így, ennél nem is lehetne jobban, hiszen Boccaccio főműve, a
Dekameron hatszáz éven keresztül volt a Gutenberg-galaxis egyik legkedveltebb
erotikus segédeszköze. Nem véletlenül égette meg e könyvet Savonarola, az a
csávó nem lobbantott lángra akármit – értette ő a tréfát, csak nem szerette. A
savonarolai melót egyébiránt már Boccaccio el akarta végezni – ha Petrarca nem
fogja le, porrá égeti a Dekameront.”
Ezekben
a sorokban benne van a középkor szellemisége, benne Boccaccio és műve, a
Dekameron helye és mai világunk kuszasága.
Cserna-Szabó
egyszer sem írja le, hogy olvassuk az általa megidézett szerzőket, műveket.
Mindenesetre szemtelenkedő stílusával közelebb hozza hozzánk azokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése