2012. július 26., csütörtök

Martfűi levelek



- Történetünk tanpélda III.  -



Kedves Barátom,

Minél mélyebbre ások a témában, annál kevésbé értem, hogy miért kellett, kell ennek így történnie.
            A rokkanttá nyilvánítás és az időközi felülvizsgálatok feltételei már 2007-től kezdődően szigorodtak. A szocialisták azonban a fokozatosság elvéből indultak ki. Látták, hogy az ellátottak száma fokozatosan csökken. Adódott ez abból, hogy egyrészt mindig van egy természetes fogyás, másrészt a természetes fogyáshoz képest évről évre kevesebben kerülnek be az ellátotti körbe, harmadrészt vannak, akik az időközi felülvizsgálattal esnek ki az ellátotti körből. Mindez évente tizenkét-tizennégymilliárd megtakarítást jelentett évente ekkortól.
            A 2010-es országgyűlési képviselő-választásokat követően az új kormány azt mondta, ez a megtakarítás kevés. Néha már tényleg úgy gondolom, hogy a mostani kormány illetékesei komolyan el is hitték, amit hangoztattak is, hogy ezek a sérült emberek csalók és nem akarnak dolgozni.
            Megkezdődött a rendszer újraszabályozása. A jogszabály-előkészítések során gyakorlatilag semmilyen érdekegyeztetés nem volt. A Fogyatékosügyi Tanács sem működött, és még ma sem működik.
            A jogalkotási folyamatnak két alapvető jellegzetessége volt, van. Az eredendő célt az első Széll Kálmán-tervből lehetett tudni, a kormány jelentős összeget kíván megspórolni ezen a területen kiadási oldalon. Azt, hogy ezt hogyan kívánja elérni, teljes egészében előre nem lehetett tudni.
            A jogalkotási folyamat során mindig csak egy-egy lépést lehetett előre látni, de a következőt már nem.
            A kormány számára ez - is - jó taktikának bizonyult. Ezzel fent lehetett tartani azt a látszatot, mintha csak eddig és nem tovább történik a szabályozás. Az érintettek pedig hihették azt, hogy a kormány nem akar  - nem mer - továbbmenni.
            A jogalkotás másik jellegzetessége a gyorsaság. A meglepetés erejével hatni mindenkire, mire bárki észbe kapna, már elfogadott az új jogszabály. A hét közepén bejelentik a tervezetet, a következő hét elején már elfogadják.
            Bizony mintha itt is hiányozna az együttműködés!
            Aztán így érkezünk el 2012. január 01-ig, amikor is a „sok” rokkantnyugdíjasból nem maradt egy sem. Lettek a rokkantsági ellátottak és a rehabilitációs járadékosok.
            A rokkantsági ellátás mértéke megegyezik a rokkantsági nyugdíjéval. Ha viszont a felülvizsgálat során átminősítik az embert, vagy nem kap semmilyen ellátást, vagy rehabilitációs ellátásra lesz jogosult (ami lényegesen kevesebb, mint a korábbi rokkantsági nyugdíj).
            A rehabilitációs ellátás folyósítása időleges, maximum három év. Elvileg ez alatt az idő alatt kellene munkát találnia az ellátottnak. Ha találna munkát, akkor már nem lenne jogosult a rehabilitációs ellátásra.
            Arra ma még senki nem tudja a választ, hogy mi lesz akkor, ha letelik a rehabilitációs ellátás folyósítására megállapított idő és az ellátottnak nem sikerül munkát találnia. Ez pedig könnyen előfordulhat. Valószínűleg kezdheti újból az egészet.
Az új rendszer legfelháborítóbb része az úgynevezett komplex felülvizsgálat. Komplex felülvizsgálat tíz-tizenöt perc alatt, és ennek is legalább a fele adminisztráció. Szóval ez vicc!
A verdikt nagyon gyorsan kimondatik a sérült emberről. Azok az esetek, amelyekről itt-ott olvasni a sajtóban, igazak, s ez csak a jéghegy csúcsa.
A komplexen felülvizsgált ember pedig értetlenül áll a világ előtt. Rosszabbul érzi magát, mint valaha, mint mikor leszázalékolták. Éppen csak hátba nem vágják és gratulálnak neki, hogy várja a munkaerőpiac.
A komplex felülvizsgálatnak olyan szigorú rendszere van, amelyre Európában nincs példa. Ebben sikerült leköröznünk az uniós országokat.
Hogy mindez milyen következményekkel jár? Milyen következtetések vonhatók le? Legközelebb innen folytatom.
Üdvözöl barátod:  

Adalbert

Nincsenek megjegyzések: