- szabálytalan ajánló
sorok Szerhij Zsadan regényéhez -
Ki ismeri Szerhij Zsadant? Mond
általában bárkinek is ez a név valamit?
1974-ben
született. A rendszerváltás idején is még csak tizenhat éves volt. És 2004-ben
megjelent tőle a rendszerváltás regénye, a mélyrétegben élők felől nézve.
Akiknek esélyük sincs, hogy bármilyen változás nyertesei legyenek.
A
regény 1993-ban játszódik, egy ipari külvárosban, Harkovban. A regény ideje már
nem a régi rendszer és még nem az új, valahol a kettő között vagyunk.
Ez
a kettősség jellemzi a szereplőket is, mintha életet élnek, olyan mintha, és
mégsem. Még a nevüket sem tudjuk,
illetőleg a ragadványnevükön ismerjük meg őket (Kutya, Kakaó, Tengerész,
Karburátor…).
A
szereplők néha álmodoznak is, leginkább a drog és az ital hatására. Egyre
lejjebb kerülnek. Ezt a világot „a tőke bacilusa” megfertőzte, ahol már nincs
mit lopni, ahol „ezeknek az új kommunistáknak megvan a maguk homályos zenje”.
A
helyszínek: a külváros, a stadion, kocsma, vonat…
Egy
határozott történeti szál van, a fiúk keresik Karburátort, hogy megmondják
neki, meghalt a nevelőapja.
A
többi életérzés, hangulat, nem finomkodó lelkek nyers, ösztönszerű
megnyilvánulásai.
A
Zsadan által ábrázolt világ különös világ. Ha nem tudnánk, hogy Ukrajnában
vagyunk, azt is gondolhatnánk, hogy Pesten a nyockerben bolyongunk valahol.
Hogy
ez mennyire így van, íme néhány idézet bizonyságul: „Megfelelt az ország, ahol
éltem, megfelelt a szar mértéke, amivel tömve volt, s ami itt élésem legkritikusabb
szakaszaiban a térdemig és azon felül ért. Tudtam, simán születhettem volna más
országban is, sokkal rosszabb körülmények közé, például zordabb éghajlat alatt,
vagy autoriter államberendezkedésben, ahol nem egyszerűen vadbarmok vannak
hatalmon, mint hazámban, hanem holmi sötét vadbarmok, akik átörökítenék a
hatalmat a gyerekeikre, együtt a külső adóssággal és a belső mucsával…”
„…
a győzelem magával hozza a csoportba tömörülést és a boldog kollektivitást, az
üdvrivalgásokat és a közös éneklést, csupán a vereség, a keserű, személyes
vereség nem hoz magával semmit, csak részeg ápolókat és lélegeztetőgépet, amely
ráadásul nem is működik, helyesebben – működik, csak senki sem tudja hogyan…”
„-
Egyszerűen nem értetek az egészhez. Csak szajkózzátok, hogy marxizmus,
marxizmus, és fogalmatok sincs, mi az.
-
Jól van, egyedül te értesz mindent.
-
Hogy jövök én ide. Nem rólam van szó. Azt mondjátok: marxizmus. A marxizmus
igazából nyerésre áll, értitek?
-
Na persze. És hol áll nyerésre?
-
Nem áll nyerésre sehol. Elvi síkon áll nyerésre…”
A
regény szereplői sodródnak a fentebb körülírt világban. Még csak azt sem lehet
mondani, hogy a helyüket keresik, elvannak ebben a világban.
A
zsadani világ nagyon hasonló Fejes Endre Rozsdatemetőjének a világához. Mindkét
regény valaminek a végéről és valaminek a kezdetéről szól, és mindkét regény
egy-egy nagy felkiáltó jel: baj van!
Szerhij
Zsadan Depeche Mode című regényét 2010-ben az Európa Könyvkiadó adta ki a
Modern Könyvtár sorozatban Körner Gábor
fordításával.
Mindenkinek
ajánlom ezt a regényt, de azoknak különösen, akik legalább részben szeretnék
megérteni a mai magyar valóságot, és még szeretnének is jót röhögni rajta.
1 megjegyzés:
“Amikor tizennégy voltam, és megvoltak a magam nézetei az életről, életemben először berúgtam. Mint az atom. Nagyon meleg volt, a fejem fölött kék mennyország úszott; feküdtem és haldokoltam a csíkos matracon, még ráinni se tudtam, azon egyszerű oknál fogva, hogy csak tizennégy voltam, és még nem tanultam meg ráinni.”
"Miért épp Depeche Mode a címe? Mert a totál részeg fiúk épp egy éjjeli rádióműsort hallgatnak, mely a zenekar történetéről szól, de nem csak hallgatják, be is telefonálnak a stúdióba……………"
Megjegyzés küldése