Ha
valaki megnézi ezt a filmet, kedvet kap minél több osztrák filmet
megnézni. A Götz Spielmann által rendezett filmeket pedig kifejezetten
keresni fogja.
A Revans című
filmet 2009-ben jelölték Oscar-ra a legjobb idegen nyelvű filmek
körében. Nem véletlenül. Egyrészt olyan filmes eszközöket –
beállításokat, vágásokat –alkalmaz a rendező, amitől egy-egy pillanatra
eláll az ember lélegzete. Megy a kanyargós erdei úton a kocsi, a jármű
távolodó hangját halljuk, a kamera azonban egy út menti kereszten áll
meg. Másrészt ennek a filmnek van elmesélhető, átélhető sztorija.
A
film első harmada Bécsben játszódik. A városból nem látunk semmit. A
jelenetek szinte kizárólag egy kuplerájban játszódnak, itt dolgozik
Tamara örömlányként és Alex, amolyan mindenesként. Szeretik egymást.
Alex vágya, hogy egyszer eljussanak Spanyolországba.
A
kupleráj főnöke, tulajdonosa, felajánlja Tamarának, hogy vesz neki
lakást, ahol az általa odavitt, odairányított vendégeket kellene
fogadnia, szórakoztatnia. Tamara nem vállalja, így nem akar kitörni a
kuplerájból. A konzumnőség nem az ő világa.
A
kupleráj főnöke ezt a békát nem nyeli le, egy megfogadott vendég
segítségével meg akarja alázni Tamarát, mintegy azért is, hogy betörje.
Alex védelmére kel, botrányt csinál. Menniük, menekülniük kell.
Alex
kirabol egy bankot azért, hogy elmehessenek – Spanyolországba. Tamara
egy mellékutcában várja a kocsiban. Egy fiatal rendőr igazoltatná
Tamarát és kéri a kocsi papírjait, miközben megérkezik Alex.
Menekülésük közben a rendőr utánuk lő, a golyó Tamarát eltalálja, aki
meghal.
A film itt fordulatot
vesz. Alex a tanyán élő nagyapjához költözik, hogy összevágja a téli
tüzelőt. Amiről eddig azt hittük, hogy fontos – a pénz, Spanyolország
-, arról a későbbiek során már szó sem esik. Hitchcook-i fordulat.
Alex
rendületlenül vágja a fát. A nagyapjával való kettősségbe
vasárnaponként Susanne lép, aki az öreget magával viszi a misére. Az
öreg és a fiatal nő között bensőséges a kapcsolat, a kedvéért az öreg
még a harmonikáját is előveszi és játszik neki.
Alex
és Susanne között csendesen szövődik az érzelmi viszony. A férfi a
továbbiaknak azzal veszi elejét, hogy kéri a nőt, ne jöjjön többé
hozzájuk. Erre a nő meghívja a házukba, mivel a férje nem lesz otthon.
Susanne férje az a rendőr, aki véletlenül lelőtte Tamarát. A férfi nem tud mit kezdeni az esettel, nem tudja feldolgozni.
A fiatal rendőr és fiatal felesége az anyagiak miatt jól élhetnének, de mégsem jól, mert nincs gyermekük.
Susanne és Alex összejönnek. Mint utóbb kiderül, ebből a kapcsolatból a nő terhes lesz. Olyan, mintha ezt akarta volna.
A
filmnek több nagy jelenete is van. Az egyik, amikor Susanne megtudja a
férjétől, hogy ő volt az a rendőr, aki a bankrabláskor lelőtte a fiatal
nőt. Aztán amikor Alex számára nyilvánvaló lesz, hogy Susanne férje az,
aki megölte a barátnőjét, és akit meg ő szeretne megölni ezért. Feszült
pillanatokat hoz a két férfi találkozása és beszélgetése, amikor is
Alex teljesíthetné a szándékát, és mégsem teszi, ekkor már jóban van a
feleségével.
A film záró
képsoraiban Susanne tudomására hozza Alexnak, hogy gyereket vár tőle,
de ezzel vége is a kapcsolatuknak. Ekkor Alex is meglepetéssel szolgál
a nőnek, elmondja neki, hogy ő a bankrabló ás az ő barátnőjét ölte meg
a férje.
Vagyis ki kin áll bosszút, tehetjük föl a kérdést? A filmnek sok olvasata lehetséges.
Aztán
még felvethetjük, hogy valójában még ki miről is tud ezen túlmenően?
Azt viszont biztosan tudjuk, hogy mindenkinek megvannak a titkai és
lelki terhei – örökre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése