2011. március 15., kedd

Revans, avagy a bosszú természetrajza


 Ha valaki megnézi ezt a filmet, kedvet kap minél több osztrák filmet megnézni. A Götz Spielmann által rendezett filmeket pedig kifejezetten keresni fogja.
A Revans című filmet 2009-ben jelölték Oscar-ra a legjobb idegen nyelvű filmek körében. Nem véletlenül. Egyrészt olyan filmes eszközöket – beállításokat, vágásokat –alkalmaz a rendező, amitől egy-egy pillanatra eláll az ember lélegzete. Megy a kanyargós erdei úton a kocsi, a jármű távolodó hangját halljuk, a kamera azonban egy út menti kereszten áll meg. Másrészt ennek a filmnek van elmesélhető, átélhető sztorija.
A film első harmada Bécsben játszódik. A városból nem látunk semmit. A jelenetek szinte kizárólag egy kuplerájban játszódnak, itt dolgozik Tamara örömlányként és Alex, amolyan mindenesként. Szeretik egymást. Alex vágya, hogy egyszer eljussanak Spanyolországba.
A kupleráj főnöke, tulajdonosa, felajánlja Tamarának, hogy vesz neki lakást, ahol az általa odavitt, odairányított vendégeket kellene fogadnia, szórakoztatnia. Tamara nem vállalja, így nem akar kitörni a kuplerájból. A konzumnőség nem az ő világa.
A kupleráj főnöke ezt a békát nem nyeli le, egy megfogadott vendég segítségével meg akarja alázni Tamarát, mintegy azért is, hogy betörje. Alex védelmére kel, botrányt csinál. Menniük, menekülniük kell.
Alex kirabol egy bankot azért, hogy elmehessenek – Spanyolországba. Tamara egy mellékutcában várja a kocsiban. Egy fiatal rendőr igazoltatná Tamarát és kéri a kocsi papírjait, miközben megérkezik Alex. Menekülésük közben a rendőr utánuk lő, a golyó Tamarát eltalálja, aki meghal.
A film itt fordulatot vesz. Alex a tanyán élő nagyapjához költözik, hogy összevágja a téli tüzelőt. Amiről eddig azt hittük, hogy fontos – a pénz, Spanyolország -, arról a későbbiek során már szó sem esik. Hitchcook-i fordulat.
Alex rendületlenül vágja a fát. A nagyapjával való kettősségbe vasárnaponként Susanne lép, aki az öreget magával viszi a misére. Az öreg és a fiatal nő között bensőséges a kapcsolat, a kedvéért az öreg még a harmonikáját is előveszi és játszik neki.
Alex és Susanne között csendesen szövődik az érzelmi viszony. A férfi a továbbiaknak azzal veszi elejét, hogy kéri a nőt, ne jöjjön többé hozzájuk. Erre a nő meghívja a házukba, mivel a férje nem lesz otthon.
Susanne férje az a rendőr, aki véletlenül lelőtte Tamarát. A férfi nem tud mit kezdeni az esettel, nem tudja feldolgozni.
A fiatal rendőr és fiatal felesége az anyagiak miatt jól élhetnének, de mégsem jól, mert nincs gyermekük.
Susanne és Alex összejönnek. Mint utóbb kiderül, ebből a kapcsolatból a nő terhes lesz. Olyan, mintha ezt akarta volna.
A filmnek több nagy jelenete is van. Az egyik, amikor Susanne megtudja a férjétől, hogy ő volt az a rendőr, aki a bankrabláskor lelőtte a fiatal nőt. Aztán amikor Alex számára nyilvánvaló lesz, hogy Susanne férje az, aki megölte a barátnőjét, és akit meg ő szeretne megölni ezért. Feszült pillanatokat hoz a két férfi találkozása és beszélgetése, amikor is Alex teljesíthetné a szándékát, és mégsem teszi, ekkor már jóban van a feleségével.
A film záró képsoraiban Susanne tudomására hozza Alexnak, hogy gyereket vár tőle, de ezzel vége is a kapcsolatuknak. Ekkor Alex is meglepetéssel szolgál a nőnek, elmondja neki, hogy ő a bankrabló ás az ő barátnőjét ölte meg a férje.
Vagyis ki kin áll bosszút, tehetjük föl a kérdést? A filmnek sok olvasata lehetséges.
Aztán még felvethetjük, hogy valójában még ki miről is tud ezen túlmenően? Azt viszont biztosan tudjuk, hogy mindenkinek megvannak a titkai és lelki terhei – örökre.

Nincsenek megjegyzések: