- ajánlások Fejes
Endre A fiú, akinek angyalarca volt című regényéhez -
Éppen harminc évvel ezelőtt,
1982-ben jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában Fejes Endre A fiú, akinek
angyalarca volt című regénye. Nem tudok róla, hogy azóta volt-e újabb kiadása.
A
Magvető Kiadó igazgatója akkor Kardos György volt. A Magvető még megvan,
Kardos György már nincs velünk. A harminc év történelem, a könyvkiadásban
is.
A
közel hatszázötven oldalas, kemény fedeles könyv ára akkor negyvenöt forint
volt. Ma háromezer-ötszáz forint alatt egy hasonló jellegű kiadásban
valószínűleg nem lehetne megvenni. Mindezt azért írom ide, hogy legyen
időtávlatunk az ár- és értékviszonyok összehasonlítására, változására. Még
mielőtt ki-ki számításokat végezne magában, elárulom, ma általában rosszabbul
állunk.
x x x
A Rozsdatemető, a Jó estét nyár,
jó estét szerelem, a Cserepes Margit házassága, vagy akár a Kéktiszta szerelem
Fejes ismertebb művei közé tartoznak, nem beszélve a kisregényekről, elbeszélésekről
(Hazudós, Vigyori, Mocorgó... ).
Igazából
nem is értem, hogy miért nem tartozik ebbe a körbe A fiú, akinek angyalarca
volt című regénye is.
Az
biztos, hogy olyan időben jelent meg a regény, amikor már nem lehetett -
annyira – biztosan tudni a dolgokat. Amikor a társadalmi változások szele már
benne volt a levegőben, meg-meglegyintette az embert. A régi rendszer azonban
még úgy tett, mintha szilárdan tartaná magát.
Ne
felejtsük, ez már a lengyelországi események időszaka!
Itt
most csak halkan jegyzem meg, hogy valahol a regény is a változásról szól.
Arról, hogy a regény szereplői hogyan viszonyulnak az őket érintő
változásokhoz.
Néhány
elejtett szó (Trabant, elvtárs…), jelenet árulkodik arról, hogy a szocializmus
idején játszódik a regény. Az elvtárs szó talán még ötször sem olvasható a
regényben.
Nekem
még ezekkel a ballansztokkal is kortalannak tűnik a regény. A budapesti
nyolcadik kerületi italboltok legtöbbje valószínűleg ma is olyan, mint a
regénybeli italbolt.
Hogy
megtartja-e a nyolcker a regénybeli hangulatát a következő harminc évben, nem
tudhatjuk. Ha nem, az is egyfajta hiány lesz. Erről a hiányról pedig
kordokumentum lesz ez a regény.
x x x
Ennek a regénynek megkapó hangulata van, a
helyszíneknek, a szereplőknek, a történéseknek.
Néhány
mondat, néhány jelzésszerű szó után már részesei vagyunk a hangulatnak.
Fejes
Endre stílusára jellemző a tömörség. Rövid, már-már tőmondatok viszik előre az
eseményeket.
A
szűkszavúság sajátos megnyilvánulása, hogy a szereplők egy részéről azt se tudjuk,
hogy ki. Fejes Endre egy-egy rájuk jellemző szóval jellemzi, illetőleg nevezi
meg őket (Bronzhajú, Tatárarcú, Bajuszos…). Ez alól csak az Angyalarcú a
kivétel.
A
regény lapjain a cselekmény filmszerűen pereg. A történet kínálja magát a
megfilmesítésre.
x x x
Feje Endre hőseinek legtöbbje a
változatlanságban él. Egyik napjukat élik a másik után. Még csak véleményük
sincs a körülöttük zajló eseményekről, elfogadják olyannak azokat, amilyenek.
Aztán
vannak azok, akik szeretnének változtatni az életünkön, van, aki kényszerből
(Klárika), van, aki az adott lehetőséget kihasználva (Valentin úr), van, aki
morális megfontolásból (Angyalarcú).
Ők
azok, akik elbuknak, van, aki elmenekül a változás elöl (Klárika), van, aki
hoppon marad (Valentin úr), van, aki meghal (Angyalarcú).
x x x
Az egész regényen végig lebeg a
bűn. A bűn árnyéka, moralitása és ténylegessége.
A
fodrász elhidegült házasságban él feleségével, Eszterrel, akit csak a pénz és
az ékszerek érdekelnek. A fodrász, lehet, hogy éppen ezért, rendszeresen meg is
csalja.
Az
Angyalarcú anyja viszont az apját csalja meg egy nálánál jóval fiatalabb
férfival, akivel a fiú összeverekszik. A fiatal szerető egy késszúrás
következtében meghal.
Az
Angyalarcú apja külföldi útja során meghal. A kockázatos útra felesége
fondorlatos módon veszi rá.
Orvos
kollégájával Angyalarcú vitába keveredik egy ember élete veszélyeztetésének
elkerülése érdekében.
Angyalarcú
meghal. Valójában nem tudjuk meg, hogy mi történt. Öngyilkos lett, baleset volt
vagy meggyilkolták. Bármelyik megtörténhetett az előzmények alapján.
x x x
A legtöbbször olyan érzésünk van,
mintha az olvasott sorok most íródtak volna.
„A
póz mögül hol agresszivitás, hol hataloméhség, hol pénzéhség, hol
talptisztogatás villan elő. Ezek a leplezett indulatok jól megférnek egymással,
nem volna szükséges összevillongásokhoz vezetniök. Hogy mégis sor kerül vitára,
azt jelzi, az itt kialakult hamis összetartozás látszata húz álarcot értelmes,
gondolkodó, jó szándékú fiatalok valódi arca elé.”
Manapság
nem látjuk-e ezeket a pózokat? Vagy nem tudunk-e hamis összetartozás látszatát
mutató esetekről?
Hányszor
szembesülünk hasonló konformizmussal? „Mondogathatod, csak nyárspolgár tart
televíziót. Fecseghetsz te is a fecsegők között bármilyen baromságokat. Gondolkodnod
se kell, gondolkodnak helyetted. Csak arra kell vigyáznod, pontosan tarts be
minden utasítást. Hetekkel előre tudni fogod, melyik színházban, melyik moziban
hol kell tapsolnod, bravóznod, fütyülnöd. Véleményen nem kell törnöd a fejed,
azt készen megkapod. Cserébe, ha kedved tartja, sóhajtozhatsz, nyöghetsz. No
lám, mondod majd, no lám, megint eljött a szomorú ősz, a bágyasztó szél, a
sárguló falevelek. A kedélyemet szürke felhők nyomják. Micsoda társadalomban
élünk? Ilyen rövid nyarat is ősz követ? Szeretném tudni, ezt hogy
képzelik? Hol a barikád? Tolja már alám
valaki.” A legtöbbször nem mástól várjuk, hogy kaparja ki nekünk a gesztenyét,
hogy állítson helyettünk barikádot?
Vagy
amikor ezeket a sorokat olvassuk, nem a mai életviszonyainkra ismerünk? „Most
már kiverekedték, vagy ha úgy tetszik, kiverekedtük a létjogosultságát többféle
elképzelésnek. Most lehetne azon dolgozni, hogy az elgondolások valóban jók
legyenek. Visszafelé igazolni a nem mindig tiszta eszközökkel megvívott harc
létjogosultságát. De nem. Azon törik a fejüket, hogy folytatják. Ugyanazt
akarják játszani, ami ellen mindeddig tiltakoztunk. Munkát, embert lehetetlenné
tenni, kikészíteni mindent, mindenkit, aki mást akar.
(…)
Az
nem elfogadható tétel számomra, hogy akinek a vezetékneve kezdőbetűje az ábécé
elején található, annak minden ötlete ragyogó, az ábécé végén meg a hülyék
foglalnak helyet. De ez fordítva sem igaz. Ezt nem lehet rám kényszeríteni.
Akkor volnék áruló, ha már ilyen nagy szavakkal élünk, ha mától az az eszme
vezérelne, amely ellen tegnap még verekedtem. Magammal legalább békességben
akarok élni. Nem túl sok, de ehhez ragaszkodom.”
x x x
Tabló a nyolcadik kerületről, az
életről. Szegénység és gazdagság, csillogás.
Jó
regény A fiú, akinek angyalarca volt. Egy észrevétlen maradt Fejes Endre mű.
Még csak azt sem mondhatjuk, hogy elfelejtették, mert be se került a
köztudatba.
Komor
színei, hangulata ellenére az erkölcsi tisztaságról szól elsősorban ez a
regény. Azzal ajánlom az olvasó figyelmébe, hogy ebben a regényben legalább van
egy fiatalember, akinek angyalarca volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése